7 steg som tar företaget till nästa nivå i sociala medier

7 steg som tar företaget till nästa nivå i sociala medier

Du har säkert varit där, undrat vad du ska göra för att komma till nästa nivå gällande företagets närvaro i sociala medier. Du blir kanske frustrerad när du inte ser det resultat du förväntat dig och du letar nya råd.

Att få ett resultat kräver idogt arbete, de kanaler företaget är med i behöver uppdateras dagligen med relevanta och läsvärda inlägg. En enda åtgärd funkar sällan för att du ska få ökat engagemang eller fler följare. I mina utbildningar tar jag alltid upp flera bra råd, förutom då de grundläggande, att ha en strategi och tydliga mål. Om du kombinerar dessa kommer du att se förändring så se till att du har satt ett tydligt mål så du kan mäta effekten.

sociala medier

#1 Använd hashtag

Många gånger får jag frågan hur det fungerar med  hashtag och om det är viktigt. Att använda hashtag är ett väldigt lätt sätt att få fler läsare. När du använder en hashtag så skapas det en ny sida där artiklar samlas inom den ämneskategorin. På ett enkelt sätt ser du vad andra företag i din bransch gör och dina inlägg får ökad räckvidd genom nya läsare som delar inlägget.

Du kan använda hashtag i flera kanaler men se till att du använder relevanta och rätt antal hashtags. Ta reda på vilka hashtags som används i din bransch, skapa en egen hashtag och använd alltid företagets namn som en av ”hashtaggarna”. I den ultimata guiden till hashtag kan du läsa mer.

#För #Det #Är #Ganska #Ointressant #Med #Irrelevanta #Hashtags och #Mångasammansattaordgördetsvårtattläsa.

#2 Ställ frågor

Vi är nyfikna och vi delar gärna med oss av vår kunskap. Du har säkert svarat på några frågor och delat med dig av din kunskap. Att ställa frågor i sociala medier är ett bra sätt att skapa engagemang. Det handlar inte om att ställa vilken fråga som helst utan den ska vara kopplad till det du jobbar med. En rätt ställd fråga kan göra så interaktioner ökar, samt att dina läsare fyller på med relevant innehåll.

Om du inte vet vilken typ av frågor du kan använda dig av, titta i sociala medier. Hur gör andra? Vilka frågor ser du i ditt flöde?

#3 Rätt tid

Att göra inlägg på rätt tid är a och o. Med tanke på att algoritmerna styr vad du ser i ditt flöde är det oerhört viktigt att göra inlägg på den bästa tiden. Du har mängder med statistik – använd den! Har du svårt att göra inlägg när dina följare är online så rekommenderar jag att du använder en så kallad schemaläggare. Då kan du lägga inlägg på kö som sedan publiceras när du vill att de ska göra det. Exempelvis kan du använda Buffer eller Hootsuite.

Sluta gör inlägg när du har tid, se till att dina inlägg publiceras när dina följare är online.

#4 Dagliga inlägg

För att du ska öka synbarheten behöver du inte bara göra inlägg på rätt tid utan också göra inlägg dagligen. Varje kanal har sina rekommendationer om antal inlägg, ha som mål att följa dessa. Tänk hellre kvalitet än kvantitet. Varje inlägg bör ha en direkt koppling till det du jobbar med. Skaffa en rutin och bygg upp en bank med inlägg du kan dela med dig av. Ta hjälp av kolleger, chefer eller samarbetspartners. Om du bara gör inlägg då och då så sänder du ut signaler om ditt varumärke. Var konsekvent och bestäm dig för att göra det ordentligt, hinner du inte med de kanaler som du har igång kan det vara värt att fundera på om du ska stänga något konto.

#5 Använd engagerande bilder

En bild säger mer än 1000 ord. Du bör fundera på vilka bilder du ska använda för att förstärka ditt budskap. En undersökning från Quicksprout visar att en relevant bild får 94% mer views än ett inlägg utan bild. Hubspot säger att 80% hellre läser ett inlägg med bilder än ett inlägg utan bilder.

Om inte dessa siffror övertygar dig, vilket de borde göra, så kan du fundera över dina favoritinlägg i sociala medier. Det är en stor chans att dessa inlägg antingen domineras av bilder eller ett inlägg med relevant bild.

Du har säkert sett filmklippet som cirkulerat runt de senaste veckorna, med katter som blir skrämda av en gurka. Tänk dig om det enbart hade stått en text istället för ett filmklipp. Tror du att effekten varit densamma?

Att hitta bra bilder kan ta tid men det finns många alternativ. Pixabay och Unsplash är två av mina favoriter. Men glöm inte bort att ta bilder från företagets vardag. En bild med kollegerna som firar och äter tårta kan få större räckvidd är vad du tror.

#6 Erbjud något av värde

OBS: Denna princip är så grundläggande att den tål att repeteras. Grattis till dig som redan lever efter den!

I dagens brus är det tufft att nå ut med sitt budskap. Många varumärke slåss om uppmärksamheten. För att sticka ut bör du erbjuda något av värde för läsaren. Det behöver inte vara pengar, utan något som läsaren har nytta av. Information, tips kunskap och erfarenheter. Genom att dela något som de uppskattar bygger du även företagets varumärke och positionerar dig som en expert.

Det här kan vara allt från en nedladdningsbar bok, pdf med dina bästa råd eller något annat som dina läsare enkelt kan dela med sig av.

#7 Anordna tävlingar

Tävlingar är ett enkelt sätt att skapa engagemang. En rätt utformad tävling ger ofta stor effekt och tävlingsinlägg delas gärna och ofta. De vanligaste kanalerna för en tävling är Facebook och Instagram. När jag gör en sökning på #tävling på Instagram får jag fler än 213000 inlägg! Tävlingar förekommer i de flesta branscher. Ställ dig frågor: På vilket sätt kan du arrangera en tävling? Vad skulle locka dina följare? Hur hitta balansen mellan att locka med priser/belöningar och att konvertera intresset för och engagemanget i tävlingen till nytta för ditt varumärke?

Använd hashtaggar och gör det enkelt att tävla. Var uppmärksam på tävlingsreglerna på Facebook.

Relaterade inlägg:

5 frågor att ställa dig innan du gör inlägg i sociala medier

13 sätt att öka engagemanget på Facebook


linda_björck_smartbizz_linkedin
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn.

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Få senaste nytt i din inkorg

No spam guarantee.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *