7 steg till content marketing

Content marketing har varit termen på allas läppar de senaste två åren. ”Att sälja utan säljsnack”, ”innehållsmarknadsföring”, ”stötta kunden genom hela köpresan” – begreppen och definitionerna är många. I den här artikeln går vi igenom sju steg på grundnivå för företaget som vill jobba målinriktat med sin content marketing.

Vad är då, rent konkret, content marketing? Tomas Barregren på byrån Kntnt har kommit fram till den här definitionen, efter att Sveriges content marketing-elit hade diskuterat den under lång tid i sociala forum:

”Content marketing är en metodik för fortlöpande publicering på egen plattform av innehåll som en målgrupp vill ha i syfte att förändra eller förstärka ett beteende som leder till önskad nytta. Content marketing kallas också innehållsmarknadsföring.”

Tänk igenom frågorna nedan som en uppvärmning:

  • Varför ska mitt företag syssla med content marketing?
  • Är vi beredda att satsa den tid det tar innan vi möjligen kan se utdelning i form av ökande försäljningssiffror?
  • Är vi beredda att sätta oss in i Google Analytics för att förstå effekterna av våra åtgärder?
  • Har vi tid och kompetens för att varje vecka producera de blogginlägg, filmklipp, utskick eller annan kommunikation som krävs för att bli en resurs för målgruppen?

De sju punkterna nedan är ett sätt att komma igång.

7_steg_content_marketing

1. Undersök målgruppen

”Ja, ja, det där kan vi ju. Persona – min köpare är en kvinna på 30-40 år som gillar doftljus, reser till Istanbul, egentligen vill ha hund men inte har tid och älskar tjeckisk öl”.
Visst, det kanske stämmer, men har du stannat där? Då kan du komma vidare:

  • Gå med i grupper på Linkedin och Facebook där dina områden diskuteras. Var aktiv, ställ frågor, vad vill människor veta?
  • Om du har underleverantörer eller återförsäljare – fråga ut dem om vilka problem och behovsområden målgruppen har. Varierar deras frågeställningar under året? Kartlägg.

2. Gör din omvärldsanalys

Jobba med Google Alerts och sätt upp bevakningar på de viktigaste nyckelorden och konkurrenternas webbplatser, du vill väl inte missa allt som händer medan du jobbar?
Tänk också på att du ökar chanserna till samarbete om du vet vad konkurrenterna håller på med.

Använd Tagboard för att bevaka relevanta hashtaggar inom ditt område. Vad pratar folk om? Bli en aktiv del av konversationen.

3. Rikta in budskapen

Varje köpare är omgiven av det vi kallar influencers. Vad går de och tänker på, de som influerar köparen?

  • Vad vill barnen veta när deras gamla föräldrar ska välja seniorboende?
  • De som tar köpbeslutet ifråga om kapitalvaror, vem påverkar dem och vad vill de veta?

4. Förstå den digitala varumärkesplattformen

  • Gå till affärsplanen. Vad var det du fokuserade på när du utformade den? En digital strategi är affärsplanens förlängda arm. Webbplatsen är moderskeppet, navet. De sociala kanalerna är satelliterna eller ekrarna i hjulet, där den största delen av dialogen sker, för att trafiken sedan riktas in till moderskeppet där erbjudandena finns.
  • Titta på vad man har sökt på när man kommer in på din sajt. Titta på hur länge besökarna har varit inne och hur de rör sig på sajten. Om målet är att få dem till webbshopen, en landningssida eller någon annan sida, gör ett mål i Analytics så får du svart på vitt hur du lyckas med trafiken.
  • Se till att sajten är relevant för besökaren. Hämta min lathund för de viktiga elementen i en webbtext och prova Screaming frog för att se vilka brister du har i den SEO du själv kan göra. Läs på om webbtext, title tag och description genom att klicka på den här länken där jag förklarar det på ett grundläggande sätt.
  • Läs Lindas serie om hur du skapar en strategi för sociala medier.

5. Skippa gammelsäljet

Om du ska jobba med content marketing så behöver du vänja dig vid att inte sälja i dina blogginlägg. Konsumenten äger dialogen, kommunikationen skapas av dem och dig i sociala medier. När de väl kontaktar dig så har de själva tagit reda på vad de behöver. För att bli vald behöver du tänka ”utbilda” och ”hjälpa” istället för ”sälja”.

Läs om Granngården som på fem år trefaldigade antalet kundklubbsmedlemmar från 300 000 till 1 000 000.

6. Det tar aldrig slut

Tänk dig att du har stöttat konsumenten genom hela köpresan – från det planlösa googlandet till genomfört köp – vad blir nästa fas? Härligt att du har en nöjd kund, men hur kan kunden bli ännu mer nöjd? Hur får du kunden att inte bara tala väl om dig utan även uppmuntra vänner och bekanta att köpa av dig?

Jag är kund hos Skurups optik. Det är inget speciellt med dem, men de får mig att känna mig omhändertagen. När jag har köpt glasögon ringer de mig och frågar efter två veckor hur jag trivs med dem och erbjuder sig att göra justeringar.

Du kan säkert komma på ett sätt att förlänga kundnöjdheten bortom köpet på ett sätt som passar din verksamhet.

7. Top of mind

  • Jobba aktivt med synligheten i kanalerna. Tala ofta om ditt ämne och se till att det är kvalitativa budskap som följarna har behållning av, inte ”erbjudande på prima brasved i november” som update, det kan du lägga i en annons. Tala istället om t ex varför det är viktigt att lagra veden på ett visst sätt, vad olika nyanser på röken betyder osv.
  • Dela med dig, hjälp och framhäv andra utan att tänka på vad du får ut av det av egen vinning. Koppla ihop folk som kan ha nytta av varandra och bjud på din kunskap.

Hoppas du gillade det här gästinlägget av Annika Dacke, Orera kommunikation.
Annika är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Orera hjälper företag till en tydlig röst i de digitala kanalerna.

En välskräddad språkdräkt rustar varumärket för alla väder, även storm och fullständig torka. Var tydlig. Det tjänar du på.

Följ Annika Dacke:

Orera hemsida
Twitter
Linkedin

Varmt välkommen med kommentarer och frågor! Och jag säger varmt tack till Annika Dacke för detta fina gästinlägg.

Linda Björck

Social media manager
LinkedInexpert

Smartbizz AB

Följ mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Click here to add your own text

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.