6 tips för att skapa mer engagemang för företagets Facebooksida

6 tips för att skapa mer engagemang och intresse för ditt företags Facebooksida

Börjar idéerna på vad du ska fylla ditt företags Facebooksida sina? Här kommer 6 stycken tips till dig som vill skapa mer intresse och engagemang till din Facebooksida.

Det här är ett gästblogginlägg av Lina Horndahl, Propitch.

Facebookengagemang_sociala_medier_smartbizz

#1 Låt dina följare vara med och påverka

Håller du på att utveckla en ny produkt? Låt dina kunder och följare vara med och påverka! Produkten är ju ämnad för dina kunder så vad kan inte vara bättre än att få höra deras åsikter? Vad kan du låta följarna påverka? Det kan vara allt från att döpa en produkt, till att välja omslag på en bok eller förpackning. På så sätt får du koll på vad din målgrupp tycker och du kan komma närmare en väl framtagen slutprodukt. Dessutom skapar det en hajp kring den nya produkten, en sorts för-lansering, som skapar intresse och nyfikenhet från dina följare. När produkten väl är lanserad så finns det ett större incitament för följarna, som har varit med och tyckt till, att även prova hur slutprodukten blev.

#2 Ladda upp video direkt på Facebook

Facebook har sedan en tid tillbaka uppmuntrat företag på Facebook att använda mer video i deras marknadsföring och framförallt att lägga upp videofilmerna direkt på Facebook istället för att länka till en webbplats eller YouTube. Kanske har du redan märkt att det är fler videor på Facebook? Flera vittnar om att det ger bättre organiskt räckvidd av att använda video. Men förutom att det kan öka spridningen av dina inlägg finns det så många fördelar med video. Det är lättare att skapa en direkt relation till den som tittar, det blir enklare att använda storytelling som engagerar med inlevelse istället för att skriva ett långt inlägg. Dessutom skapar rörliga bilder nyfikenhet.

Men vad kan du dela med dig av på video?

  • Engagerande frågor
  • Berättelser som stärker ert företag (corporate storytelling)
  • Utbilda dina följare (dela sätt att använda er produkt eller lär ut tips och råd för att lösa deras problem.
  • Roa genom att bjuda på humor.

Tänk på att hålla det kort, ha ordentligt ljud och ljus och att redigera klippet så att det är välgjort och intresseväckande.

#3 Arrangera en tävling

Tävlingar är ett utmärkt sätt att skapa engagemang och få dina följare entusiastiska över ditt företags produkter. En tävling kan vara allt ifrån att hitta på en slogan, delta i ett kunskapstest eller kanske skicka in foton på kreativa idéer på hur ditt företags produkter/tjänst används. Se till att vinsten har med ditt företag att göra eller att man kan vinna er produkt eller tjänst. Det kan vara en personlig rådgivningstimme eller kanske en helårsprenumeration? Se till att följa alla krav som finns gällande tävlingar på sociala medier. Se lotteriinspektionen regler för mer info.

#4 Marknadsför din kundmagnet

Har du en kundmagnet så bör Facebook vara ett självklart ställe att marknadsföra den på. En kundmagnet är något som lockar till sig besökarna genom att erbjuda värde, ofta i utbyte mot en mejladress. Kundmagneter kan vara allt från en e-bok, en nedladdningsbar checklista till en minikurs. Men hur ska du berätta om din kundmagnet på din Facebooksida? Det finns flera möjligheter!

  • Skriv ett blogginlägg om kundmagneten som du sedan länkar till genom ett Facebookinlägg.
  • Använd en applikation (ex. Leadpages) som du direkt lägger upp på Facebooksidan så att dina följare direkt kan komma till landningssidan av din kundmagnet. På ProPitch Facebooksida kan du exempelvis direkt klicka dig in på sidan för att ladda ned ”checklistan för övertygande presentationer”. Användaren finns då hela tiden kvar på Facebook istället för att bli länkad ut från Facebook vilket kan minska barriären av att gå vidare och ladda ned checklistan.
  • Lägg till länken till kundmagneten direkt i beskrivningen om företaget under fliken ”om”.
  • Lägg upp en coverbild där du berättar om din kundmagnet och där du i bildens beskrivning länkar till din kundmagnet.

#5 Håll en live Q & A-session

Hjälp dina följare på vägen och erbjud att svara på deras frågor direkt på Facebook genom en live Q & A-session. Du kanske redan får frågor via Facebook, men genom att anordna en livechatt så ökar medvetenheten om att ditt företag finns där för att hjälpa era kunder och att ni är bäst på support. En frågestund som är live kan skapa stort engagemang så att fler får upp ögonen för er verksamhet samtidigt som det visar på er kompetens och serviceförmåga. Jag arrangerade själv en livechatt på ProPitch Facebooksida vilket gav både nöjda och glada följare som ställde nyfikna frågor och gav flera positiva reaktioner av följare som läste innehållet i efterhand. Dessutom är det ett utmärkt sätt att lära dig mer om vilka utmaningar och behov som just dina kunder har och vilka frågor de vill ha svar på.

#6 Visa bakom kulisserna

Att visa vad som händer bakom kulisserna kan ge både trovärdighet och skapa en starkare relation till era följare. Våga bjud på vad du och ditt företag gör. Tänk bort tråkiga fikabilder utan dela något som väcker uppseende och som stärker ert varumärke och framförallt arbetsgivarvarumärke. Hur är det att egentligen jobba hos er? Hur är sammanhållningen? Vad hittar ni på för roligheter? Ett exempel är när SVT Uppsala delade videon ”Fredagsfeeling på redaktionen”.  Där ser tittaren reportrar, journalister och redaktörer tillsammans dansa en koreograferad dans på lunchrasten. Ovanligt men oerhört glädjespridande. Dessutom skapade videon cirka 10 gånger så stor räckvidd jämfört med andra videor som är uppladdade på redaktionens Facebooksida. Ett starkt varumärke kännetecknas inte bara av välgjorda produkter utan också av att företaget tar hand om sina anställda och attraherar nya stjärnor. Det här är ett utmärkt sätt att väva in ert arbete med employer branding för att visa vilken härlig arbetsplats ni är. Tänk, ni levererar inte bara helt enastående produkter och tjänster utan ert team består även av kompetenta, charmiga och varma medarbetare.

Lina-HorndahlVilka av dessa tips ska du prova?
Berätta i kommentarsfältet!

Lina Horndahl driver ProPitch, där hon hjälper företag att kommunicera effektivt och stärka sitt varumärke genom att arbeta strategiskt med kommunikation och digital marknadsföring.

Blogg
Facebook

 

Hoppas du gillade detta gästinlägg av Lina! Som alltid är kommentarer välkomna och om du gillade inlägget, dela gärna vidare!

linda_björck_smartbizz_linkedinLinda Björck, Social media manager

LinkedIn-specialist SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *