6 smarta tips att hantera sociala medier under semestern

Hur du hanterar sociala medier under semestern

Oavsett om du  jobbar som social media manager eller har eget företag behöver man ha semester. Med dessa 6 smarta tips klarar du både av att ha semester och hantera sociala medier på ett bra och tidseffektivt sätt.

Själv reser jag oftast till Italien under sommaren och är där i flera veckor. Att vara i princip helt nerkopplad funkar bra men däremot behöver det göras inlägg i kanalerna. Vissa sociala medier som exempelvis Facebook ger en högre synlighet vid regelbunden aktivitet.

sociala medier semester

#1 Planera

Hur många inlägg är rimligt under semestern? Många är lediga och du kan minska på inläggen något. Bestäm dig för hur många inlägg du ska göra varje vecka och i vilka medier och följ den planen. Med hjälp av en kalender för dina inlägg, en så kallad content calendar får du och dina kolleger en bra överblick så kvalitativa inlägg görs i varje kanal. Använd en färdig mall, excel, Google calendar eller Trello.

#2 Schemalägg

Det finns flera bra verktyg som kan hjälpa dig att göra inlägg, så kallade schemaläggare. Två av mina favoritverktyg är Buffer och Hootsuite. Här kan jag bestämma vilka kanaler det ska göras inlägg i, och på vilken tid. I betalversionen av Buffer så kan du dessutom prenumerera på RSS-flöde så du lätt kan fylla på med relevanta artiklar och inlägg. På Facebook kan du schemalägga direkt utan något extra verktyg. Kom ihåg, dela gärna med dig av andras artiklar, kopplade till ditt ämne.

#3 Blogga i förväg

Hur många blogginlägg gör du i vanliga fall?
Bästa sättet är att förbereda ett antal inlägg innan du tar semester. För WordPress finns exempelvis en plugin, inläggskalender där det går att schemalägga inläggen. Med den får du en bra överblick och det går enkelt att ändra publiceringsdatum ifall du vill det. Även här kan du ta hjälp av kolleger, kuratera artiklar eller av en gästbloggare.

#4 Svara på kommentarer

Du ska alltid svara på kommentarer, oavsett om det är semester eller inte. Se till det är flera som är administratörer för företagets konton. Sätt på avisering så du får en notis när någon nämner företagsnamnet, eller kommenterar ett inlägg. Förståelsen för att det tar längre tid att svara under semestern är högre än i vanligt men se till att du eller någon kollega har kontroll och helst tittar i kanalerna varje dag.

#5 Bevaka

Jag gissar att du har redan har ett verktyg som hjälper dig hålla koll. Två bra gratisalternativ är Google Alerts eller Talkwalker. Då får du en notifiering via mail på de ord som du vill bevaka. Det kan vara företagsnamn, ditt namn eller andra viktiga ord. Du kan även välja hur ofta du ska få informationen. Två ytterligare alternativ, med större valmöjligheter är Mention och Hootsuite insights.

#6 Ta hjälp

Om du vet att du kommer vara utan wi-fi och har svårt att hantera sociala medier – ta hjälp! Antingen av en kollega eller ett företag som kan övervaka kanalerna. Då räcker det att du blir kontaktad om det är något allvarligt eller behöver input i någon specifik fråga.

 

Berätta, hur hanterar du sociala medier under sommaren?

 

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *