6 frågor att ställa innan du startar ett nytt konto i sociala medier

Funderar du på att utöka din närvaro i sociala medier?
Ställ dig dessa 6 frågor!

När jag utbildar i sociala medier är en av frågorna som jag ställer ”hur många kanaler är företaget med i?” Svaren jag får har ganska stor spridning, allt från 2 till 8 kanaler. När jag sedan ställer den utmanande frågan ”Och hur många är ni aktiva i” blir det lite hummande och förlägna skratt. Det är så lätt att starta upp konto i sociala medier. Alldeles för lätt, skulle jag vilja säga.

sociala_medier_tips

Har du ställt dig nedan frågor innan du startade upp dina konto i sociala medier?

#1 Är din målgrupp i just den kanalen?

Olika kanaler har olika målgrupper. Innan du startar upp ett konto behöver du ta reda på om din huvudsakliga målgrupp är representerad just där. Många hoppar på Snapchat och Instagram för att de är populära just nu men det är inte detsamma som att du, eller ännu värre, alla, ska vara där. Nyckeln är att ta reda på vilken kanal din idealkund är aktiv i.

Enligt den årliga undersökningen Svenskarna och Internet är 70% av Internetanvändarna på Facebook. Instagram fortsätter att öka och har på sina 6 år fått över 500 miljoner användare. Instagram används flitigast av de unga, men 40 procent av de i åldern 36-45 år använder också Instagram någon gång.

instagram sociala medier

 

#2 Har du tid att administrera och bygga upp kontot/kanalen?

Att administrera en kanal tar längre tid än vad många tror. När du har startat upp ett nytt konto så blir du hittad i den kanalen. Det innebär att befintliga användare kommer att använda den. Förväntningarna är höga och i sociala medier förväntar man sig snabba svar. Facebook uppmuntrar snabba svar och ger företag som svarar snabbt på meddelande en ikon som syns direkt på företagets Facebook-sida. För att det ska fungera behöver du ha meddelandefunktionen påslagen. Dessutom ska du svara på 90% av meddelande inom 15 minuter!

Det handlar även om att möta förväntningarna på ditt företag och varumärke. Att bygga upp följare och dessutom se till att det görs kvalitativa inlägg, tar tid. Ofta ser jag företag som har startat upp konto men där är ingen aktivitet eller väldigt få inlägg. Vilka signaler sänder det ut om företagets varumärke?

Relaterat inlägg: 6 tips för att lyckas med sociala medier

#3 Kommer detta konto att fylla ett behov som är annorlunda än dina andra konto?

Förmodligen har du redan en eller flera kanaler igång för ditt företag. Där har du troligtvis ett antal följare som är intresserade av dina inlägg. Minns du när du startade upp det kontot och vilket arbete det har krävts för att nå dit du är idag?

När du startar ett nytt konto så är det som att börja om från början och skaffa nya följare. Det tar tid så fundera på vad syftet är med att starta upp en ny kanal. Kan de personer som är i den kanal du funderar på att starta upp få din information på annat sätt, eller via annan kanal? När du skapar ett nytt konto ska det kopplas till företagets behov och marknadsföringsstrategi.

Relaterad artikel: 5 frågor att ställa dig innan du gör inlägg i sociala medier

#4 Hur ser planeringen ut för vilken typ och antal inlägg?

Det är viktigt att vara konsekvent och se till att inlägg publiceras mer eller mindre dagligen. Det gäller att dela högkvalitativa inlägg som är av intresse för dina läsare. Ju bättre och mer relevanta inlägg du gör, desto högre effekt får du. Själv använder jag mig av en schemaläggare för att jag ska kunna få ut bra material i mina kanaler. Säkerligen är det mer än jag som har lämnat en Facebook-sida eller en hemsida där senaste nyheten var påskerbjudande som är två år gammalt… ok? För mig känns det som om företaget inte bryr sig om sina följare eller kunder. Klarar du inte av att hantera kanaler på ett bra sätt är det bättre att överlåta det till någon som kan, eller helt enkelt låta bli. Den negativa bilden har du ingen nytta av, och över tiden kan intrycket vara svårt att bli av med.

Antal inlägg skiljer sig åt från både kanal och även vilken bransch du är i. Titta på hur dina konkurrenter/kolleger gör, får de kommentarer och gilla-markeringar? Vad gör de som är bra respektive mindre bra?

Per kanal är det:

  • 2-4 inlägg per vecka på Facebook
  • 3-5 inlägg per dag på Twitter
  • 4-5 inlägg per vecka på LinkedIn (vardagar)
  • 1 inlägg per dag på Instagram

#5 Har du en budget för att bygga/skala upp kontot?

Vi har passerat tiden då det räckte att vara med i sociala medier. Tidigare var räckvidden ganska bra utan att man behövde annonsera. Numera behöver man annonsera för att nå ut med sitt budskap. Det är gratis att skapa ett konto och det går åt en del tid för att bygga upp följare, men det tar tid. När du bestämmer dig för att annonsera i sociala medier måste du ständigt ha kontroll på statistiken och vad din insats ger. Även här gäller det att ha tydliga mål och bestämma dig för vilken budget du har per kanal. Det skiljer sig åt mellan de olika kanalernas möjlighet att annonsera.

Läs mer om respektive annonserings-möjlighet här:

#6 Vad har du för mål med kontot?

Det här är ännu en viktig sak som jag pratar om när jag utbildar. Vad har du för mål med företagets närvaro? Vilket värde kommer det att tillföra och hur vet du när dina insatser gett resultat?

Att ha ett tydligt mål och att mäta är oerhört viktigt. Du kan mäta enkla saker som gilla, kommentarer och delningar. Men du behöver också titta på var trafiken kommer ifrån till företagets hemsida och sedan hur många konverteringar det blir. Ju mer du vet desto lättare blir det för dig att lägga tid på rätt kanal.

Den slutgiltiga frågan du ska ställa dig är om det är det bästa sättet att spendera tid och pengar på. Kanske är det så att andra marknadsföringsaktiviteter ger bättre resultat? Vilka andra aktiviteter skulle du kunna göra, eller göra mer av, som ger bättre effekt för dig?

Exempelvis:

  • Nyhetsbrev
  • Podcast
  • Event
  • Mässor
  • SEO

I en artikel från Weidert Group hittar du 10 tips på marknadsföringsåtgärder, både för B2B och B2C.

Relaterad artikel: 5 anledningar till att satsa på en podcast

 

Över till dig, hur många kanaler har ditt företag igång?


Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *