5 tips på hur du skapar en profil som sticker ut på LinkedIn

LinkedIn är världens största affärsnätverk och bara i Sverige finns det över 2 miljoner användare, i Europa över 40 miljoner och i världen över 277 miljoner användare! Det ökar med 2 nya medlemmar varje sekund!

Det är lätt att hitta nya kontakter och dessutom ser du snabbt om dina kontakter byter jobb, e-postadress eller börjat studera.
Ett nätverk som uppdateras automatiskt vilket innebär att du har (oftast) rätt uppgifter om dina kontakter.

Här är mina 5 bästa tips till hur du skapar en profil på LinkedIn som sticker ut!

LinkedIn_Profil_Smartbizz

 

#1 Se till att ha ett proffsigt foto

Ditt foto säger mycket om dig. Du vet väl att det bara tar några sekunder för en person att skapa sig ett intryck av dig?!
Ta fram ditt bästa leende, ta ett foto och använd på din LinkedIn-profil. Förutom profilbilden så kan du ladda upp en bakgrundsbild. Här har du möjlighet att lägga till text som berättar mer om dig och vad du gör.

#2 Rubriken

Det här är det första man ser när man söker på ett namn, det vill säga ditt yrke eller de ord som du har skrivit här. Det är extra viktigt att ha en bra rubrik som ska vara sökordsanpassad. Tänk igen vad du vill ha i din rubrik. Ändrar du ingenting så står där ex ”owner at xxxx”. Ingen söker på owner, ägare eller företagare så se till att du använder detta utrymmet på allra bästa sätt.
De här orden är sökbara så tänk igenom noga vad du vill ha för ord i rubriken. Använd synonymer, kika på andras profiler och fundera på vilka ord andra söker på. Testa dig fram och byt ord då och då.

#3 Summeringen

Här har du nästa chans att verkligen sticka ut. Summeringen ska innehålla ord och även saker du har uppnått jobbmässigt.
Om du är inom försäljning så kan det ex så ”under mina 5 år som försäljningschef ökade vi omsättningen med 38%”
Använd gärna punktlista så blir det tydligare och lättare att läsa. Du kan använda ex. word och sedan klistra in texten som du vill ha den.

#4 Erfarenhet

Fyll i dina tidigare erfarenheter och jobb. Gå tillbaka 10-15 år även om du har bytt bransch. Vem vet om någon söker efter just din kompetens från ett tidigare arbete i kombination med din nuvarande roll och expertis?
Kom ihåg att även fylla i volontärarbete, styrelseuppdrag osv.

Tänk på att du kan lägga till länkar, filmer och broschyrer under både erfarenhet och summering

#5 Rekommendationer

Har du inga rekommendationer så se till att skaffa det. Be tidigare kunder, samarbetspartners, chefer och kursdeltagare om en rekommendation. Ge även rekommendationer till de personer som du har erfarenhet av men tänk på att du verkligen känner personen ifall någon frågor dig som referens.

Och kom ihåg – var aktiv! På LinkedIn lägger man 3-5 relevanta och affärsrelaterade inlägg varje vecka.

Lycka till!

Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
3 Kommentarer
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej
      Det stämmer Maria, att vara aktiv i relevanta grupper är också väldigt bra.
      Då kan du synas mer och även skapa dig en expertroll.
      Tack för din kommentar!

      Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Du tänker väl på att se över och förbättra din LinkedIn-profil regelbundet? Nu har LinkedIn över 2 miljoner användare i Sverige. Syns du? Märks du? Gör du intryck? Här bjuder jag på mina 5 bästa tips på hur du skaffar en profil som sticker ut […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *