5 tips på hur du hanterar sociala medier tidseffektivt

5 tips på hur du hanterar sociala medier tidseffektivt

Vi vet alla att sociala medier och digital marknadsföring är en fantastisk möjlighet men sällan tidseffektivt. Du kan få ökad trafik till hemsidan, större synlighet och nå en betydligt större målgrupp, osv osv. Men hur tidseffektivt är det med sociala medier egentligen?

sociala medier tidseffektivt

Oavsett hur bra det är med sociala medier hamnar vi ofta i en utmaning och det är tiden. Det tar tid att hantera sociala medier och inget som går att sköta ”med en hand”. Det är speciellt tidskrävande när du gör företagets närvaro på rätt sätt. Med rätt sätt menar jag att det skapas engagemang hos dina följare med rätt typ av inlägg och inte bara delar länkar eller bilder på kontorshunden.

I en studie av Social Media Examiner framgår det att 90% av marknadsförare säger att sociala medier är viktigt för deras företag och att 63% spenderar mer än 6 timmer i veckan på marknadsföringsaktiviteter i sociala medier.

Att vara aktiv i flera kanaler tar tid, du ska göra rätt typ av inlägg på bästa tid och dag och följa upp statistik. Här är 5 tips på hur du kan arbeta mer tidseffektivt med sociala medier.

#1 Begränsa dig

Många företag jag stöter på har startat upp sin närvaro i flera plattformar – för att andra är där. Att andra är där innebär inte att du ska vara där. Ingen har tid att engagera sig i alla plattformar de ”borde” vara med i. Största (enda?) anledningen till att vara med i sociala medier är för att din publik finns där och att du tror dig kunna engagera dig med dem.
Första steget är att fundera ut var din målgrupp befinner sig samt vad du vill uppnå. Det kräver lite detektivarbete att sätta sig in i skillnaden mellan plattformarna, och sätta tydliga mål men det kommer att spara din tid genom att fokusera på rätt nätverk.
Börja med att bygga upp en närvaro i det nätverk där din målgrupp finns. När du har etablerat din närvaro kan du gå vidare med nästa plattform.
Tänk så här, om din målgrupp inte är där, låt bli att slösa resurser på den plattformen – oavsett hur många som använder den eller hur populär den är.

#2 Automatisera

Om du inte enbart arbetar med sociala medier så behöver du automatisera så mycket du kan. Men du ska inte göra för mycket utan man vill se att det är en person bakom. Du ska exempelvis inte automatisera svar. Det ser inte bra ut att alla dina följare som retweetar dina tweets får exakt samma svar – ”tack för delning, följ mig gärna”. Kanske den personen redan följer dig? Gör svaren lite mer personliga.

Du bör engagera dig manuellt för att skapa ett engagemang och trovärdighet. Det innebär att det tar lite mer tid men engagemanget är viktigt i dag. Det här är också en av anledningarna till att starta med ett fåtal sociala medier så du lätt kan hantera och svara inom rimlig tid.

Vanligtvis är det tre verktyg du behöver för att bli mer effektiv.

  1. Schemaläggare
    Att planera och schemalägga inlägg i förväg kommer spara mycket av din tid. Du slipper manuellt göra inläggen och kan dessutom få ut inläggen på bästa tid och dag. Själv använder jag Buffer för att schemalägga alla mina inlägg samt att jag även fångar upp och fyller på med andras inlägg och artiklar. Även HootSuite är ett bra alternativ
    Har du bra egna artiklar som fortfarande är aktuella och får besökare, så kallade ”evergreen posts” kan Social Jukebox eller Meet Edgar vara värt att titta på. De verktygen återpublicerar dina inlägg per automatik.
  2. Kuratering (curation)
    Du behöver hitta värdefullt innehåll från andra experter som du kan dela. Här finns det flera verktyg att använda. Själv har jag RSS flöde i min version av Buffer vilket innebär att jag får förslag på artiklar från utvalda företag direkt i Buffer (premiumversion). Det sparar min tid eftersom jag med ett klick kan dela relevanta artiklar med mina följare.
    Feedly är också en RSS-läsare där du kan hålla dig uppdaterad på de bästa bloggarna och experterna inom din nisch. Ännu ett alternativ är att prenumera på nyhetsbrev som ofta innehåller bra artiklar som du kan dela vidare.
  3. Övervakning (monitoring)
    Du behöver också veta när någon nämner ditt företag i sociala medier. När du har bevakning på specifika ord kan du fånga upp omnämnande och snabbt engagera dig i dessa konversationer. Mention eller SEMRush är två bra verktyg som hjälper dig fånga upp när du blir nämnd i sociala medier.

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka konkurrenter

#3 Skapa och designa bilder & video

Att skapa och designa snygga bilder och korta video är ett måste idag. Ofta finns det inte tillräckligt med bra material från ens egen vardag och då behöver du få tag på bilder på ett enkelt sätt. Och inte bara bilder utan du behöver även designa dessa.

Här är Canva min livräddare, aldrig förr har jag kunnat skapa bilder till sociala medier så snabbt. Det finns mängder med färdiga mallar till de flesta plattformar. Du kan alltså göra snygga bilder i rätt storlek och med ett budskap i bilden om du så vill. Allt från Facebook till blogginlägg, LinkedIn och faktiskt även använda egna mått.

Förutom att det finns färdiga mallar kan du skapa helt egna bilder från grunden samt att de även har ett stort antal bilder som är gratis.

Som alternativ till Canva finns Stencil som har både gratis- och betalversion. PicMonkey är också värt att titta på. Här har du ännu fler funktioner som retuschera, redigera, designa och skapa collage. PicMonkey kostar $5.99/månad.

När du har designat din bild laddar du enkelt ner den till dator, telefon eller direkt till sociala medier (beroende på version & program) och kan använda bilden var och hur du vill.

Relaterad artikel: GUIDE – rätt bildstorlek för sociala medier

#4 Analysera

Du gör förhoppningsvis inte inlägg i sociala medier bara för att du ska göra det – du gör det för att nå ett specifikt mål för ditt företag.

Du behöver sätta tydliga mätbara mål med din närvaro. Vad vill du uppnå med närvaron?

  • ökad varumärkeskännedom
  • ökad trafik till hemsidan
  • få fler leads

Det är det du ska mäta. Först då vet du om dina insatser ger ett resultat och stämmer överens med de mål du har satt upp.

En första plats att börja på är Google Analytics. Trafik är inte det enda du ska mäta men du behöver vara säker på att dina insatser i sociala medier ger mer trafik och behöver då se vilken av plattformarna som ger bäst resultat.

Om du inte får så mycket trafik från en plattform behöver du fundera på varför du är aktiv där. Eller om just den kanalen är värd din tid. Men kom ihåg att trafik är bara en del av sanningen. Om du ser att du får engagemang som delningar, likes och kommentarer så bygger du kännedom om ditt varumärke och då kan det vara värt att fortsätta.

Ett alternativ är True social metrics för att spåra engagemang och se vilket inlägg som gått bäst. Varje sociala medier har eget inbyggt analysverktyg där du får information. Som komplement använder jag Buffer. Där ser jag vilka inlägg som har gått bäst och kan då schemalägga dessa igen så ännu fler får se inläggen.

Poängen är att du vill ta reda på vilka insatser i sociala medier som möter dina mål så du kan fokusera och lägga din tid på de plattformar som ger bäst ROI.

#5 Ta tiden

Sociala medier har ett rykte om att vara en tidstjuv. Säkert har du fastnat på Facebook eller lagt lite för mycket tid på att skapa en bild. Därför är det bra att bestämma dig för hur lång tid du ska spendera på varje plattform. Kanske du ska sätta en timer eller använda Rescue Time.

Det är ingen tvekan att sociala medier kräver tid men när det görs på rätt sätt kan det ge stora fördelar för ditt företag. Genom att använda dessa tips kommer du lättare få in social medier i din arbetsdag.

Relaterad artikel: 8 tips som ger dig bättre struktur i sociala medier

Den här artikeln är delvis kuraterad från Social media today.

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *