5 steg för att lyckas med annonsering på Facebook

5 steg för att lyckas med annonsering på Facebook

Facebook är fortfarande den största kanalen och över 1,4 miljarder människor använder Facebook varav 900 miljoner varje dag! Det är enkelt och kostnadseffektivt att annonsera på Facebook. Har du aldrig testat att annonsera på plattformen är det dags att sätta igång.

Annonsering Facebook

När du gör en Facebook-annons väljer du målgrupp för annonsen utifrån plats, ålder, intressen med mera. Alltså vilken typ av användare som du vill nå.

Innan du sätter igång behöver du vara påläst om din marknad, sätta mätbara mål, veta vem din idealkund är och följa Facebooks tips för bilder och text. Om du gör detta är potentialen stor.

Du börjar genom att gå in på annonserings-sidan, klickar på ”skapa annons” och då är du i ads manager.

#1 Sätt ditt marknadsföringsmål

Att ha mätbara mål är grundläggande och väsentligt för att annonseringen ska lyckas.
Facebook delar in sina marknadsföringsmål i tre kategorier:

  • Medvetenhet 
    • Inläggsinteraktion
    • Gilla-markeringar för sida
    • Lokal medvetenhet
    • Medvetenhet om varumärke
  • Övervägande
    • Öka trafik till hemsidan
    • Få besökare att köpa din app
    • Marknadsför ditt Facebook-evenemang
    • Marknadsför filmklipp
    • Leadgenerering
  • Konvertering
    • Få personer att utföra aktiviteter på din webbplats
    • Marknadsför tidsbegränsade rabatter
    • Marknadsför en produkt-katalog
    • Marknadsför företagsplatser för personer som är i närheten
Gör ditt val utifrån ditt mål med annonseringen, sätt ett namn på kampanjen och klicka på fortsätt.

Tips: Knyt ihop din målsättning med ditt syfte med annonsen. Det du väljer här kommer att påverka vilka alternativ du får i kommande steg.

Annonsering Facebook

#2 Definiera din målgrupp

Det är här Facebook verkligen sticker ut och valmöjligheterna är många. Vi som är på Facebook lämnar frivilligt ifrån oss mängder med information, allt från vad vi har skrivit, gillat och faktiskt även vad vi inte gillar. Denna information används för att hjälpa företag att målgruppsinrikta sina annonser.

Utgå från din idealkund för att skapa din målgrupp, ju mer definierad du gör den, desto bättre blir resultatet. Börja med det grundläggande. Här kan du välja:

  • land
  • region
  • stad
  • postnummer
  • adress
  • ålder
  • kön
  • språk

Tips: När du väljer en specifik stad, kom ihåg att välja ”personer som bor på den här platsen”. Annars får du även med personer som har varit på, eller rest till platsen.

Detaljerad målgrupp

Etter du har valt målgruppen så ska du gå igenom och välja detaljerad målgrupp. Här kan du välja demografi, intressen och beteenden. Här ger Facebook dig förslag men tänk på att vara specifik.

Vem är din målgrupp? Försök att vara så exakt så möjligt.

Du kan även välja att utesluta personer eller begränsa målgruppen. Exempelvis kan du utesluta personer som redan gillar din sida men du kan även välja vänner till personer som redan gillar din sida.

Möjligheterna är många och du kan nå rätt personer för varje kampanj.

Tips: Till höger på sidan så ser du räckvidden förändras för varje val du gör, på så sätt har du koll på den potentiella räckvidden.

Annonsera Facebook

#3 Placeringar

Facebook rekommenderar att du kör automatiska placeringar. Det är det som är standardläget. Men du kan även välja redigera placeringar och om du vet att din målgrupp inte använder Instagram väljer du detta läget. Annonserna kan alltså placeras både på Facebook, i flödet eller i kolumnen till höger, och på Instagram, beroende på vilka val du har gjort.

I mitt val har jag valt att marknadsföra en Facebook-sida. På bilden så ser du att det inte är tillåtet att marknadsföra en sida på Instagram.

Facebook annonsering

Du kan även välja alla enheter, endast mobil eller endast dator. Du kan till och med välja specifika mobila enheter för om du vill marknadsföra en app som är till iPhone är det bara de användarna du vill nå.

Tips: Annonsering på mobila enheter utgör 84% av Facebooks annonsintäkter. Se till att du har med mobila enheter.
Läs mer om Facebook annonsering i en artikel från Salesforce.

#4 Budget och schema

Du väljer en daglig budget eller livstid, dvs så länge annonsen är igång. Sedan väljer du start och slutdatum.

Under avancerade alternativ kan du bli lite mer precis.

  • Optimering för annonsleverans
    • Facebook visar dina annonser för rätt personer
  • Budbelopp
    • Välj automatiskt eller manuell, vad är det värt för dig?
  • När du debiteras
    • Välj mellan CPM (betalar per 1000 visningar) per klick, eller per gilla eller per interaktion. Fördjupa dig här.
  • Annonsplanering
    • Välj mellan vissa utvalda tider eller hela tiden
  • Leveranstyp
    • Välj standard eller snabb och den snabba fungerar endast med manuellt bud

Vad kostar det?

Den här frågan har jag fått väldigt många gånger. Det går inte att svara på för det är alldeles för många faktorer som påverkar. De största faktorerna som påverkar är vilken målgrupp du har valt, kvalitén på annonsen och vilken tid på året du vill att annonsen ska visas. I detta filmklipp från AdEspresso ser du hur det fungerar.

Annonsering Facebook budget

#5 Annons

Nu börjar det närma sig slutet på skapandet av din annons. Här väljer du mellan:

  • En bild
  • Ett filmklipp
  • Ett bildspel upp till 10 bilder (carousel)

Utifrån ditt val får du tips av Facebook till höger – följ dem!

Viktigt är att tänka på storleken på bilden och mängden text i bilden. Facebook ser helst bilder med lite text, räckvidden och kostnaden kan påverkas om det är för mycket text.

Din annons måste vara bra och i hög kvalitet. Texten som du skriver ska vara bra och med en tydlig CTA (call to action = vad du vill att personerna ska göra).

Ladda upp eller välj bilder från ditt bildbibliotek på Facebook, tänk på att storleken på bilden blir rätt. När du sedan har laddat upp en bild kan du skala och justera den samt lägga till text och länk på varje bild.

Det sista alternativet, för avancerade och vana annonsörer är Facebook pixel – det kommer jag att berätta mer om i ett annat inlägg.

OBS! Innan du går vidare så förhandsgranska din annons för både mobil och dator så den ser riktigt proffsig och tilltalande ut. Därefter godkänner du din annons och du är igång.

När din annonskampanj är igång så hanterar du den i ads manager. Där har du mängder med statistik och information och du ser räckvidd, resultat och kostnad men mycket mer än så. Här är 5 saker du troligtvis missar i rapporten från Facebook ads.

Starta smått och skala sedan upp när du får ett bra resultat. A/B-testa din annons, förändra och förbättra utifrån de resultat du får.

Annonsformat Facebook

Relaterade inlägg:

Hur du annonserar på LinkedIn

Så här fungerar analytics på LinkedIn

13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier

Hur du hittar nya leads via sociala medier


Över till dig, vad tycker du är utmaningen med att annonsera på Facebook?

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
4 Kommentarer
  1. Bo Enedahl
    Bo Enedahl says:

    Hej Linda
    En jättebra och informativ artikel Delar den gärna vidare om du önskar!

    För min del, så känner jag att utmaningen är att hitta den rätta målgruppen för den verksamheten som jag planerat inför en längre tid. Den riktar sig till en väldigt bred målgrupp vill jag påstå, samtidigt som när den är uppskalad, breder ut sig än mer.

    /Bosse

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] sedan driver du trafiken dit via exempelvis Facebook och andra sociala medier. Testa att köra en annonskampanj på Facebook för att få högre uppmärksamhet på ditt […]

  2. […] Relaterad artikel: Annonsera på Facebook […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *