5 skäl till att satsa på en podcast i din marknadsföring

5 skäl till att satsa på podcast i din content marketing

Podcasten som medieform har kommit långt från sin vagga, då Itunes topplista fylldes av mediemän och komiker som ville framhäva sin egen förträfflighet. De nya poddar som lyckas slå igenom bruset fokuserar på tydliga format och välproducerat innehåll. 2016 spås bli det stora transformationsår då podcasten slutligen slår ifrån sig nidbilden om flabberi och trams som följt med från starten. Det är också året då företag kommer förstå vilken lysande väg mediet är för att nå en ny publik, stärka banden till sin gamla och bygga grunden till hela sin redaktionella marknadsföring.

smartbizz podcast

Det här är ett gästblogginlägg av Pelle Estborn.

Content marketing handlar om att skapa ett innehåll som är intressant och relevant för den tilltänkta kundgruppen. Det handlar om att visa att man är marknadens mest kunniga aktör, istället för att säga att man är det i reklamkampanjer. Många företag har förstått nyttan av detta, inte minst efter det att Google skruvade till sina algoritmer så att äkta innehåll gav en skjuts uppåt i söklistorna. Moderna podcasts och content marketing är alltså två företeelser som båda har fokus på unikt och kundorienterat innehåll.

Här är fem anledningar till varför du ska satsa på podcast i din content marketing

#1 Först på banan

Ännu är det vanligaste sättet att marknadsföra sig via poddar, att göra det genom sponsring eller köpta reklamspottar. Podcastvärdarna väver in reklambudskapen i sina samtal, eller så adderas reklamspottar inkilade i det äkta innehållet, likt en reklamradiostation. Några företag har dock vågat ta steget att skapa eget innehåll. Och de är först ut på en marknad som kommer fyllas på till överflöd.

På podcastscenen konkurrerar man visserligen med obundna poddar om uppmärksamheten, men man kommer också ut på en scen som ännu är långt ifrån fylld. Många branscher och intresseområden saknar en välproducerad podcast. Genom att ta steget nu kan just ditt företags podcast bli den som det snackas om i intressegrupperna och i branschen. Möjligheterna till att få spridning till rätt personer är stor om just det ämne ditt företag vill vara ledande inom är ”ledigt”. Att lyssna på podcasts är tidskrävande, så sällan har uttrycket ”second place is first looser” varit mer passande.

#2 Innehåll till andra kanaler

Att producera innehåll till en branchpodcast innebär samtidigt att du skapar innehåll du kan använda i andra kanaler. Ljudklipp kan publiceras i sociala medier, artiklar kan skrivas om innehållet och publiceras i andra kanaler och nyheter som kommer fram i podcasten kan ligga till grund för ett lyckat PR-arbete. Podcasten kan vara kärnan i content marketing-insatsen. Men bör aldrig stå isolerad. Utnyttjar man innehållet på fler sätt, blir också kostnaden per exponering lägre.

#3 Rätt personer lyssnar – och de lyssnar aktivt

En podcast är inget man råkar höra av en slump. Det är inte heller en radiokanal som står och skvalar i bakgrunden på ett kontor. En podcast söker användaren upp aktivt och hen gör ett aktivt val att lyssna just då hen lyssnar. Budskap som utgivaren vill få fram når en publik som uppenbarligen är intresserad av ämnet, och som lyssnar mer aktivt än på annan radio. Det finns ännu inte heller några adblock-lösningar för podcastmediet. Utan delen lyssnare som faktiskt uppfattar budskapet torde vara väldigt nära det totala antalet lyssnare. Mer eller mindre varje klick är därmed en lyckad exponering.

#4 Liten extra investering, ger stora effekter

Podcastmediet är fortfarande ett billigt media. De allra flesta poddar som görs av privatpersoner är helt ofinansierade. Enkla produktioner med 2-5 personer som samtalar om ett förutbestämt ämne är nästan gratis att producera och det är hela nyckeln till att podcasts blivit så populärt, både att skapa och att lyssna på. Formatpoddar som kräver större kompetens och resurser har slagit igenom stort i USA, som Serial, Mystery Show och This American Life. I Sverige har branschen vaknat lite senare och förutom kriminaldokumentärer är det ont om poddar som tar steget utanför hemmastudion. Och det handlar såklart om pengar. Med ett företag som utgivare, med modet att våga satsa på att skapa kvalitetsinnehåll, finns andra möjligheter till genomslag och uppmärksamhet. Bara det faktum att en podcast har en produktionskvalitet skulle generera uppmärksamhet som det ser ut idag. Det skulle också innebära stora möjligheter att fånga publiken som har just ditt företags bransch som intresse. Genom bara en liten extra investering i riktig radioproduktion skapas ganska stora positiva bieffekter. Jag vågar påstå att de flesta som vill lyssna på en podcast om exempelvis te skulle välja ett program där innehållet består av bland annat reportage från teodlingar, intervjuer med historiker och experter, inslag från mässor och från olika specialhandlare, krönikor om teets roll i kulturella verk osv. Detta före dagens standardpodformat som skulle bestå av två personer med ett brinnande te-intresse som pratar om te ur olika aspekter.

#5 Billigt att producera och distribuera

Att göra en podcast är förhållandevis billigt. Att ställa frågan om hur mycket det kostar att göra en pod är att ställa frågan om hur långt ett snöre är. Det handlar såklart om ambitionsnivån. Men att skapa innehåll till en podcast med redaktionellt värde är inte dyrare än att göra motsvarande till reportage i text och bild. Det är definitivt billigare än film. Det krävs dock en annan kompetens. Men det finns gott om duktiga frilansande radioreportrar med egen utrustning i Sverige, så att köpa in den kompetensen är lika lätt som att köpa in en journalist eller fotograf. Det finns också ett fåtal radioproduktionsbolag som kan ta hand om hela processen och som har egna nätverk av radiokompetens. Distributionen via Itunes och andra podcastappar är också mer eller mindre gratis. Lite beroende på hur mycket statistik du vill ha tillgång till.

pelle_estbornÖver till dig, är podcast något som du använder idag eller funderar på att börja med?

Pelle Estborn på Identitet är journalist, podradioproducent och content marketingredaktör. Identitet utvecklar podcastkoncept åt företag och producerar podcasts åt bland annat Doro, Sydsvenskan och Skånetrafiken.

Hoppas att du gillade inlägget, som alltid är kommentarer och frågor hjärtligt välkomna!

Relaterade artiklar:

7 steg till content marketing
13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier
6 ideér till nya inlägg
Content marketing ger en starkare upplevelse

—————————-

Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Få senaste nytt i din inkorg

No spam guarantee.

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Linda Björck skriver om 5 sätt att använda podcast i content marketing. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *