5 frågor att ställa till dig själv innan du gör inlägg i social medier

5 frågor att ställa till dig själv innan du gör ett inlägg i sociala medier

Vem hade kunnat gissa att människor kunde bli uppsagda på grund av vad de har delat med sig av i sociala medier? Det finns mängder med exempel och bara genom att Googla så kommer det massor av träffar. Alla är bra exempel på vad man inte ska dela för inlägg i sociala medier. Om du vill undvika att hamna i onåd så följ dessa enkla tips.

5 frågor att ställa innan inlägg i sociala medier

Bilden här nedanför brukar jag visa när jag utbildar i sociala medier. Den är så talande och påminner om när jag var liten och ställde frågor till mig själv om det var bra eller dåligt, och sedan gick vidare utifrån de svaren jag fick. Här handlar det om ett liknande tankesätt kopplat till när och om du ska göra ett inlägg i sociala medier.

Think-Before-You-Post-Hootsuite

#1 Är det här inlägget av värde för dina följare/gillare?

Både du och jag har sett de som delar för många eller för få inlägg. Delas det för många inlägg blir det tröttsamt och delas det för få inlägg blir man ”bortglömd”. Båda dessa misstag kan du undvika genom att se till att inlägget tillför ett omedelbart värde för din publik.

Det är särskilt viktigt då det kommer till retweeting eller reposting av material från andra. Fråga dig själv vad för värde dina följare skulle kunna se i inlägget.

Till sist, frågan om värdet för din publik, låter skapa en bra vinkel på ditt säljande inlägg – en vinkel som inte bara kan öka försäljningen, utan som också tydligt visar en vinst eller besparing för dina kunder.

#2 Bidrar det här inlägget till företagets strategi per kanal?

Nu när du vet att artikeln tillför ett värde och ska delas med dina följare är det dags att börja fundera på vilken kanal som är bäst anpassad för ditt inlägg. Förmodligen har du redan förstått skillnaden mellan kanalerna och har olika syfte för ditt företags närvaro i de sociala medier som företaget är med i. Annars hjälper denna artikel dig med hur du kan identifiera syftet per kanal.

När du har syftet klart för dig är detta steget ganska enkelt. Om det är en bra bild på dina kolleger som visar ett välgörenhets-event så är Instagram rätt plats. Men det går även att anpassa för andra kanaler med en ny vinkel. Är det ett pågående event så kan Twitter funka som en diskussionskanal inom det ämnet. Genom att ställa dig denna frågan så ökar du möjligheten att synka de inneboende kanalegenskaperna med kunders förväntningar och dina egna affärsmål. Känns det som du försöker banka in en pusselbit med våld? Fundera på annan kanal eller hitta bättre innehåll.

Relaterat inlägg: 9 misstag du gör på LinkedIn

#3 Är formatet på inlägget anpassat för den kanal som du har valt? 

När du har valt rätt kanal för ditt inlägg gäller det att visa det på rätt sätt. Titta på ditt inlägg. Är det optimerat och håller sig inom ramen för den kanal du har valt? Kan du tillföra visuell media såsom en bild eller en videosnutt för att tydliggöra den information som du vill dela med dig av? Använder du relevanta hashtags (i rätt mängd) för ökad räckvidd? När du kombinerar ett antal medietyper till dina inlägg så ökar delningsfrekvensen och det ger även ett ökat värde för dina följare.

Relaterat inlägg: Den ultimata guiden för hashtags

#4 Är kvalitén på använd media tillräckligt bra för kanalen?

Alla delar av dina budskap ska bidra till ditt mål med närvaron. Därför ska varje komponent hålla en jämn och hög nivå som matchar upp den information du publicerar. T ex så ökar ett foto engagemanget för en Tweet, men fråga dig om det bidrar till rätt sorts intresse. Om du satsar på social video på t ex Facebook eller YouTube, se till att ämnet du väljer är lämpligt och kan skapa genomslag i ett videoformat. En lång och enformig filmning av en halvbra presentation, med ”amatörljud”, kanska fångar föga uppmärksamhet och intresse. (Chefen är inte kunden.)

Relaterat inlägg: Vilka sociala medier passar bäst för ditt företag?

#5 Gör du inlägg på bästa tiden?

Detta är oerhört viktigt om du vill skapa det bästa resultatet.

Tidigare har jag skrivit om den bästa tiden för att göra inlägg i sociala medier för ditt företag. Om du använder en så kallad schemaläggare, vilket jag rekommenderar dig att göra, så är det mycket lättare att lägga inlägg på de tider som ger bäst resultat. Titta på din marknad, konkurrenter och analysera dina inlägg. När får du störst engagemang?

Mät, justera och ändra allt eftersom du ser resultat på dina inlägg.

Relaterad artikel: Vilken tid är det bäst att göra inlägg på i sociala medier?

Den här artikeln är delvis kuraterad från Hootsuite och kan läsas i sin helhet här på engelska.

 

Över till dig, vad tycker du är utmaningen med sociala medier?

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn 

linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 5 frågor du ska ställa dig innan du gör inlägg i sociala medier […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *