3 viktiga nyheter på LinkedIn

I princip alla sociala medier uppdateras ständigt med nya mer eller mindre bra saker. Du kommer säkert ihåg att det blev en massiv kritik mot Instagram när de ville ändra det kronologiska flödet. De backade och smyglanserade senare flödet och nu påminner det om Facebooks flöde där algoritmerna styr vad vi får se.

Hänger du med i alla nyheterna? Prenumerera på nyhetsbrevet så håller du dig uppdaterad!
Här berättar jag om de senaste nyheterna för LinkedIn.

Senaste uppdateringar på LinkedIn.

LinkedIn_Nyheter_SmartBizz

LinkedIn_uppdateringRedigera inlägg

En efterlängtad uppdatering är att det nu går att redigera sina inlägg, dock endast via mobilen. Funktionen lanserades den 10 augusti och fungerar till alla iOS-användare och till ungefär hälften av android-användarna. Enligt LinkedIn kommer det inom kort att fungera till alla användare. På min screen shot ser du hur det ser ut. Du går helt enkelt in i ditt flöde eller på ett av dina inlägg och trycker på de tre små runda prickarna. Då får du upp tre alternativ:

  • Dela via
  • Redigera uppdatering
  • Ta bort

Enkelt va?

Relaterad artikel: 7 sätt du kan stärka din relevans på LinkedIn

Hashtags återinförs

En annan viktig uppdatering är att hashtags återinförs. Under sommaren införs detta och kommer vara tillgängligt för alla. Hur det kommer att fungerar är osäkert. Det här är bra tycker jag då det ger större möjlighet att följa en specifik hashtag i flera kanaler. Tänk på att du använder rätt antal hashtags #OchLåtBliAttSättIhopFörMångaOrd – det ser både oproffsigt ut och är svårläst. Välj ett fåtal hashtags som du använder i alla kanaler och komplettera med relevanta hashtags på Instagram där man ska ha 8-10 stycken.

Relaterat inlägg: Den ultimata guiden till hashtag

30 sekunders filmklipp

Ännu en augusti-nyhet är att du kommer se fler filmklipp i ditt flöde. LinkedIn har hängt på utvecklingstrenden med rörlig media och inför 30 sekunders filmklipp. Den här funktionen är för närvarande endast tillgänglig för så kallade ”influencers” men du kan självklart följa dessa influencers. Det påminner lite om Quora, som ett Q&A men i video-format. Ett exempel är Guy Kawasaki som svarar på hur du lyckas med din pitch. Det är enkelt att dela dessa klipp vidare i ditt nätverk Gå in Pulse och leta upp de personer eller ämne som du vill följa.

LinkedIn_nyheter_video_smartbizz

Bild från LinkedIns blogg

När en influencer som du följer gör ett filmklipps-inlägg så kommer den att synas direkt i ditt flöde. Du kan direkt se vad de delar med sig inom sitt ämne samt både kommentera och svara på andras kommentarer.

Relaterat inlägg: 5 typer av visuellt innehåll du behöver i din marknadsföring

 

Över till dig:

Vad tycker du om uppdateringarna?

Vilken funktion skulle du vilja se på LinkedIn?

linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *