3 framgångshistorier i sociala medier

Hur lyckas man i sociala medier?

Det är en fråga som jag ofta får. Här kan du läsa om tre framgångsrika företag/personer och vad som har gjort att de har lyckats i sociala medier. Hoppas att du blir inspirerad och gillar deras tips.

karriär_linkedin_nytt_jobb_smartbizz

Först ut är Torkild Sköld som bl.a föreläser om personligt ledarskap och har en Facebook-sida med över 118.000 gillare och driver en Facebook-grupp med över 42000 medlemmar.

Torkild, berätta kort om dig själv;
Jag älskar att få göra det jag är bäst på, att föreläsa och dela med mig av mina erfarenheter och inspirera andra till att prestera och nå sina mål. Föreläsningar som berör och inspirerar.

Vilka kanaler är du med i?
Facebook, Twitter och LinkedIn. 

Varför valde du de kanalerna?
Jag är i stort sett endast aktiv på Facebook och det valde jag för att där är mest aktivitet och jag gillar det bäst.

När började du med sociala medier?
Privat 2008 och professionellt 2011.

Vad tror du att du har gjort som gör att du lyckats så bra i sociala medier?
Envishet med att göra det jag tror på. Hålla sidan uppdaterad flera gånger dagligen så att den är levande. Lyssna in och se vad det är folk är intresserade av. Vara tydlig och inte lägga ut något jag inte står för.

Dina bästa tips till företag som står inför en satsning i sociala medier:

  • Bestäm målsättning och syfte med vad ni vill uppnå
  • Utse en huvudansvarig
  • Ha en tydlig strategi med hur arbetet skall fortlöpa
  • Se till att det följer verksamhetens värderingar
  • Annonsera ofta på Facebook för det ger bra resultat
  • Ha kul

Nästa företag är Helsingborgs bryggeri som har valt att anlita en reklambyrå för att sköta deras närvaro i sociala medier. De har över 14000 gillare på sin sida på Facebook och började med sociala medier 2010.

Hans Nelson, berätta kort om företaget:
Helsingborgs Bryggeri startades 2010 för att börja med första ölen Juni 2011. Vi har bryggt 17 olika sorter sedan start. All kommunikation sköts av Reklambyrån AddEmotion 2.0. En gång om året arrangerar de ett stort kalas. I maj 2013 kom ca 8.000 pers och maj 2014 över 10.000. Detta möjliggjordes med hjälp av Facebook och lokaltidningen.

När började ni med sociala medier?
Direkt när vi startade företaget men innan produktionen var igång, 2010. Man fick följa varje steg i processen. Hyra av lokal, renovering och inköp av diverse saker. Man kunde tex följa transporten av våra containers med bryggverken via shipfinder.

Vilka medier är företaget med i?
Vi har prioriterat Facebook som huvudmedia. Men även Lokaltidningen, Instagram mfl. Vår marknadsföring består av förpackning, event och sociala media.

Varför valde ni de medierna?
Facebook framförallt för att kunna ha en bra och enkel interaktion med slutkund.

Vad tror du har gjort att ni lyckats så bra i sociala medier?
Vi har ett enkelt språk och ”pratar” med en mottagare inte 13.000.

Vad är ert bästa tips till företag som står inför en satsning idag i sociala medier;
Det är mottagaren som bestämmer, inte du. Var transparent och äkta. Testa att växa utan att tävla in folk och gör det helhjärtat.

Var transparent och äkta


Nästa person är författaren och karriärcoachen Nina Jansdotter som driver flera Facebook-sidor och hemsidor med stor framgång. Hennes senaste projekt är Fem snabba tips där det bjuds på mängder med bra tips!

Nina, berätta kort om dig själv:
Jag är beteendevetare, författare och karriärcoach och det har blivit så att jag hänger mycket på sociala medier. Mitt intresse har gjort att jag också hjälper andra coacher, författare, experter, ledare och företagare som också vill synas i sociala medier. Jag jobbar även PR i vanlig traditionell media.

När började du med sociala medier?
Jag vet inte exakt men jag har aldrig varit en early bird. Jag väntar lite med nya plattformar och låter andra undersöka nyttan och funktionerna först. Sen när jag väl går in och börjar jobba så brukar jag dock göra det mer rätt hög energi så att det blir resultat, för det räknas inte att om man bara har ett registrerat konto enligt mig. Man måste vara väldigt aktiv om man vill att det ska hända något och ens nätverk på en viss plattform ska växa.

Vilka medier är du med i?
Jag är mer eller mindre aktiv på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och Google+ i den ordningen. Samt så driver jag ett antal wordpress-sidor som jag också räknar som sociala medier.

Varför valde du de medierna?
Jag har inte haft någon speciell strategi annat än att jag fokuserat på de kanalerna som har gått lättast. Det vill säga där jag snabbt fått respons och många har velat följa mig och ofta kommenterar, gillar, delar och så vidare. Facebook har alltid varit min största kanal. Jag har galet antal grupper och sidor där vid sidan av min egen personliga profil där någon räknat efter att jag snittade trettio inlägg om dagen förra året….

Vad tror du har gjort att du lyckats så bra i sociala medier?
Jag är generös med mig själv och min kunskap. Om jag lär mig något så delar jag med mig av det vilket många uppskattar. Jag delar också mycket av det som mina kollegor skriver och många gör samma tillbaka hos mig. Sociala medier är ingen enmansshow för mig. Samarbete är det som lönar sig mest och som också är roligast. Däremot är jag sällan privat. Ibland är jag personlig men ofta är mina inlägg jobbinriktade med handfasta råd och så vidare. Ge av dig själv och din kunskap och du kommer själv få tillbaka.

Ditt bästa tips till företag som står inför en satsning idag i sociala medier:

  • Vad klar över vad du vill
  • Ha ett grundsyfte för varje plattform men lås dig inte fast vid det utan var öppen för att effekten av din insats blev en annan än den du tänkt på. Så är det ofta enligt min erfarenhet
  • Sätt upp specifika mål ex; om en månad ska jag ha x antal följare eller så ska jag ha gjort x antal inlägg och så vidare
  • Lägg ordentligt med tid
  • För en dialog
  • Stanna upp ibland och kolla hur det går. Vad får du ut av din insats. Lägger du tiden på rätt ställe? Kan du göra något annorlunda för att få bättre resultat.

7K0A0223

Har du något tips att dela med dig av?
Kommentera gärna här i bloggen!

 

linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Smartbizz AB 

Social media manager
LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare

Följ mig för fler bra tips:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
3 Kommentarer
  1. Dan Krantz
    Dan Krantz says:

    Sociala medier är jättebra för att ha en dialog med människor men det finns en risk att vi glömmer bort möten IRL är du ett litet företag med behov av nya kunder så är det viktiga de gamla sociala medierna. En telefon för att ringa många nya kunder varje dag, boka in dig och göra besök. Det är lätt att glömma och tro att vi får massor med nya kunder via sociala medier. Det tror jag inte på. Det är telefon och öga mot öga som är bäst att använda då.
    Jag använder själv FB, Linkedin och Twitter men mest telefon och IRL möten.

    Svara
  2. Monica Nizich
    Monica Nizich says:

    Mycket bra tips! Jag instämmer i din artikel och tycker nog (även om jag är nybörjare) att det är viktigt att välja några medier och fokusera på några få och inte på alla. Face to face interaktionen skall aldrig underskattas. Har själv varit egen företagare i omgångar och fått positiv respons och lojalitet därefter. Dock, anser jag att vi är inne i en ny tid där engagemang och interaktion nu kan ske på ett tidigt plan och leda till just lojalitet och förtroende. Kunder/målgrupper/privata personer väljer gärna själva vem dem vill interagera med. Således, min slutsats är att inte bara skapas väldigt många NYA möten direkt via sociala medier utan ger oss alla också en möjlighet att filtrera bland alla utbud och själva bilda oss en åsikt, d v s mer anpassat till våra värderingar och behov. Tack än en gång för väldigt bra tips!

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *