13 sätt att öka engagemanget på Facebook

13 sätt att öka engagemanget på Facebook

Du har säkert märkt att engagemanget och räckvidden är lägre på Facebook än förut. Det beror på deras algoritmer som styr vad du ser för något i ditt flöde. Om du själv funderar över de sidor du har gillat som privatperson – hur många ser du av deras inlägg?

Innebär det att du måste använda annonser? Både ja och nej. Tiden är förbi då vi endast kunde förlita oss på att den organiska räckvidden är tillräcklig. Men med enkla tips och små justeringar kan du generera fler likes, klick och fler som kommenterar på dina inlägg.

Facebook engagemang

#1 Ställ en fråga

Ett av de absolut enklaste sätten att få igång en dialog är genom att ställa en fråga till dina följare. Du bjuder helt enkelt in dem till att kommunicera och föra en dialog med dig. Om dina följare kan relatera din fråga till sitt intresse eller behov är det svårt för dem att låta bli att svara.

Exempel på frågor:

  • Vilken är din favorit….?
  • Hur gör du….?
  • Vad tror du…..?
  • Varför gör du….?
  • Hur mycket….?

#2 Be dina följare att välja

Ett roligt sätt att engagera dina följare är att publicera ett så kallat ”this or that” inlägg. Be dem att välja en favorit eller att de ska välja mellan två saker. Det här brukar ge bra engagemang och du kan vara lite kontroversiell men se till att du håller dig utanför politik.

#3 Anordna en tävling

Det är få inlägg som kan mäta sig med en tävling. Ju större värde och relevans vinsten har, desto större blir engagemanget och den potentiella räckvidden. Kostnaden är ganska låg, beroende på värdet på din vinst och engagemanget blir större. Se bara till att du följer Lotteriinspektionens regler för tävling på Facebook.

#4 Gör inlägg när dina följare är online

Som du vet använder människor Facebook olika tider på dygnet. Se till att du gör dina inlägg på den tiden som dina följare är där. Om du bara gör inlägg när du har tid så ”försvinner” en hel del av dina inlägg och dina läsare ser inte inläggen.

Genom att gå igenom statistiken du har i Facebook insights ser du vilken tid dina följare är där. Du hittar statistiken genom att klicka på ”statistik” i menyn och sedan ”inlägg” i den vänstra menyn. Som standard visas statistik när dina följare än online. Du kan justera datumen för att jämföra vilken tid som dina följare är mest aktiva. Sedan väljer du att göra dina inlägg på den tiden, antingen via en extern schemaläggare eller så använder du Facebooks inbyggda publiceringsverktyg. Prova dig fram och testa olika tider som du gör inlägg på. Mät och följ upp vad som fungerar bäst för dig.

Relaterad artikel: Vilken är den bästa tiden att göra inlägg?

Facebook insights

#5 Dela relevanta bilder

Du har säkert hört talesättet ”en bild säger mer än 1000 ord” I sociala medier är det mer än så. Genom att använda visuell media såsom bilder och filmklipp ökar synligheten. Med en snygg bild och bra budskap kan du få den snabbaste Facebook-användaren att stanna upp och klicka på gilla. Kan du dessutom koppla en berättelse till bilden som får läsaren att stanna till och kanske till och med reagera känslomässigt, då kommer du få bra respons.

Enligt Buzzsumo så ökar engagemanget mer än dubbelt om ett inlägg innehåller en bild.

Tips: Tycker du som jag att Photoshop är för tidskrävande?
Prova mitt favoritverktyg Canva. Där kan du enkelt göra snygga bilder, helt gratis!

#6 Inkludera en CTA

Ofta ser jag många företag som missar detta. Om du vill att dina läsare ska göra någonting, se till att du berättar vad de ska göra. Använd en CTA, call to action, i varje inlägg oavsett om du vill att de ska kommentera, skriva upp sig, dela eller något annat. Det kan vara en bild, text och/eller en knapp med ett budskap. Men se till att det du väljer är tydligt och med så få val som möjligt. Exempel:

  • Ladda ner
  • 99 gratis tips
  • Köp nu

För att uppmuntra till engagemang ska du alltid skriva vad du vill att dina följare ska göra.

#7 Boosta dina bästa inlägg

Om du har en blogg eller en hemsida med bra innehåll, skapa en annons med det inlägget. Sätt en rimlig budget, kanske bara några hundralappar och målgruppsinrikta annonsen till de som gillar din sida och deras vänner.

Det kanske inte blir jättestora effekter men sannolikheten är stor att engagemanget ökar. Ju fler som interagerar desto större blir den organiska räckvidden. Det här speciellt värdefullt om du delar högkvalitativa inlägg med information som dina läsare direkt kan få användning av.

För att hitta dina bästa inlägg behöver du titta på antingen Google analytics eller i statistiken på din wordpress-sida.

Relaterad artikel: Annonsera på Facebook

#8 Dela nyheter och intressanta ämnen

Det är svårt att hinna producera eget material i den takt som behövs för att följa de riktlinjer som finns för antal inlägg i varje kanal. Mina inlägg är en blandning av egna blogginlägg och andras, men alla inläggen är inom mitt område. Att dela nyheter inom din bransch är ett bra sätt att öka engagemanget och det visar dessutom att du är påläst och att du inte bara delar dina egna inlägg. Du håller dina följare uppdaterade med nyheter och avsluta gärna med en fråga om vad de tycker.

#9 Justera hur ofta du gör inlägg

Om du märker att engagemanget minskar så testa att justera hur ofta du gör inlägg. Om du gör för få inlägg så minskar synbarheten kopplat till Facebook´s algoritmer. Men å andra sidan kan det skada om du gör för många inlägg eftersom Facebook försöker visa användarna intressanta och relevanta inlägg från de företag de följer.

För att hitta det bästa alternativet för dig, gör ett par inlägg varje dag på den tid som dina följare är online.

Relaterad artikel: 5 frågor att ställa sig innan man gör inlägg i sociala medier

#10 Svara på kommentarer

Egentligen borde detta vara självklart men jag ser dagligen kommentarer som är obesvarade. Dina fans försöker kommunicera med dig så se till att du är där och svarar! Om du inte svarar så syns det och då kommer troligtvis engagemanget att sjunka. Varför ska de engagera sig i dina inlägg om du låter bli att svara?

Avsätt tid, varje dag, gå igenom dina kanaler och svara på alla kommentarer.

#11 Bjud in följarna att dela sina bilder

Bestäm dig för ett ämne och låt dina följare vara med och kommentera med sina bilder. Det här är ett kul sätt att få igång engagemanget bland dina följare. Du kan ta det ett steg till och köra en tävling för att öka engagemanget ytterligare.

#12 Visa ”behind the scenes”

Att visa bilder från det dagliga arbetet från ditt företag är ett bra sätt att skapa engagemang. Krångla inte till det utan gör det enkelt och testa Facebook Live. Visa hur det ser ut på företaget och du visar en mänskligare sida. Med hjälp av Facebook live kan du exempelvis visa filmklipp från en mässa eller en föreläsning. Så fort du har sänt klart så sparas filmklippet så andra kan se och dela det.

Gå in på din Facebook-sida via mobilen, klicka på publicera och välj ”Live video”. Ge Facebook access till din kamera och mikrofon, beskriv din video och tryck på start!

#13 Dela kunskap och värde

När du gör inlägg på Facebook så fråga dig själv, vad tillför det för värde till läsarna? Ju bättre inlägg du delar med dig av, desto bättre uppmärksamhet får dina inlägg. Hjälp och förklara något för dina följare. Inspirera och ge bort läsvärda artiklar med värdefull information.

Tänk What´s in it for them istället för tvärtom!

#13,5 Återanvänd ditt material

Sluta begränsa dig och återanvänd ditt material. Gå tillbaka till din blogg eller tidigare inlägg och dela igen. Titta efter de som har skapat engagemang, gör små förändringar och dela på nytt. Säkerligen har en del av dina följare aldrig sett dit inlägg förut.

Det här gör jag ofta själv och responsen brukar vara bra.

Vad tycker du?

Har du testat någon av dessa förslag? Vilket fungerade för dig?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager
LinkedIn-expert

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:
SmartBizz AB

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Delade bilder: 1200 x 630 pixlar Du kan skapa ett engagemang genom att dela användbara bilder på företagets Facebook-sida. Se till att de är relevanta och gärna med en länk tillbaka till hemsidan. Här kan du läsa mer om hur du ökar engagemang på Facebook. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *