13 misstag företag gör på LinkedIn med sin företagssida

13 misstag företag gör med sin företagssida på LinkedIn

LinkedIn har passerat 500 miljoner användare och många känner till att man kan ha både en privat profil och en företagssida på LinkedIn. Det är gratis att starta en företagssida på LinkedIn men det är några saker som man behöver tänka på. Att uppmuntra personer till att följa sidan är viktigt för att öka antalet följare. Se till att alltid ha en länk till sidan i nyhetsbrev, e-postsignatur, bloggartiklar och såklart på själva hemsidan. Du följer väl Smartbizz på LinkedIn?!

Misstag företag gör på LinkedIn

Är du redo att börja marknadsföra företaget på LinkedIn?

Att lära sig hantera verktyget och dess fulla potential är viktigt för varumärkesuppbyggnaden och företagets trovärdighet. Om du tittar på företagets sida på LinkedIn – hur ser det ut? Vilka signaler sänder ni ut om företagets varumärke?

Optimera för sök

Företagssidor på LinkedIn är SEO-vänliga. Google visar upp till 156 tecken av sidans text så se till att den beskrivningen är kraftfull och innehåller relevanta sökord. På LinkedIn kan alla medlemmar söka efter företag på sökord så se till att det finns ord och fraser som beskriver företaget, dess expertis och vilken industri ni tillhör.

Showcase sida?

Representerar du ett större företag så titta även på Showcase pages. Det är gratis att skapa dessa och de är främst designade för belysa ett produktsegment eller en del av varumärket. Tänk på att du måste skaffa följare till varje sida så jag rekommenderar att börja med en företagssida för att sedan bygga på utifrån behov och tid som företaget kan spendera på LinkedIn.

13 misstag företag gör på LinkedIn:

#1 Marknadsför sidan innan den är komplett

Innan du börjar uppmuntra personer till att börja följa sidan se till att all information är på plats och uppdaterad. Är allting ordentligt ifyllt, ser bilderna bra ut och finns det några inlägg på sidan?

Relaterad artikel: LinkedIn uppdaterade företagssidor

#2 Har bara en administratör

Så vanligt och så farligt. Det har hänt mer än en gång att en person har slutat på ett företag och tagit med sig lösenord och statistik för annonskonto och företagssidor. Se alltid till att du har minst 2 administratörer. Personen du vill göra till administratör måste vara i ditt nätverk (kontakt) och följande roller finns:

  • Designated Admin
  • Recruiter Posters
  • Direct Sponsored Content Poster
  • Lead Gen Forms Manager
  • Pipeline Builder Admin

#3 Dålig kvalitet på bilderna

I grundutförandet på LinkedIn har du två bilder som du kan ladda upp. Det är logotypen som ska vara 300×300 pixlar och den stora omslagsbilden som ska vara 1536×768 pixlar. Omslagsbilden är utbytbar, så tänk mer än en statisk bild. Uppdatera den vid event, produktlanseringar eller viktiga milstolpar som du vill ska synas extra.

Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Läs mer om våra heldagsutbildningar för företag eller hyr en LinkedIn-expert!

#4 Delar inkonsekvent

För att få en synlighet behöver det vara en löpande aktivitet på företagssidan. Inte bara lediga jobb eller inlägg då och då utan sidan behöver fyllas med innehåll, helst varje vardag. Enligt LinkedIn ska det göras ett inlägg per veckodag. Att återkommande dela inlägg ger högre engagemang. Om det känns övermäktigt, börja med att dela 1-2 relevanta inlägg i veckan.

Hur många inlägg är för många?

Du behöver inte vara rädd för att störa dina följare eftersom LinkedIns algoritmer sållar och bara en del av de som följer företagssidan ser inläggen. Bäst tid att göra inlägg är på morgonen eller tidig kväll, dvs när människor tar sig till och från arbetet. Testa dig fram vad som fungerar bäst för ditt företag!

Inkludera alltid en bild eller annan visuell media i dina inlägg. Bilder genererar upp till 98% fler kommentar. Länkar till filmklipp spelas direkt i flödet och får upp till 75% högre delningsfrekvens enligt LinkedIn.

#5 Delar irrelevanta inlägg

Tänk alltid på läsaren och fundera på vilken nytta de har av att läsa just ditt företags inlägg – innan inlägget görs! Vad bidrar företaget med för kunskap och relevant information för följarna? Ställ dig i dina följares skor och ställ dig frågan: Vad skulle jag vilja läsa om?

Exempel på inlägg:

  • Länk till egna bloggartiklar, pdfer, case studies och press releaser.
  • Viktiga företagsnyheter
  • Bjud in till diskussioner och frågor
  • Nyheter inom din bransch
  • Länk till andras relevanta innehåll
  • Behind the scenes, bilder från företagets vardag
  • Filmklipp (via Youtube eller Vimeo)

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll

#6 Du pratar bara om dig själv

Syftet med att vara på LinkedIn är att marknadsföra företaget och även visa upp sig som en attraktiv arbetsgivare eller samarbetspartner. Dock ska du undvika att bara prata om dina produkter för handen på hjärtat, hur intressant är det, egentligen? De personer som följer företaget vill ta del av den kunskap, aktuell forskning samt tips och råd inom din bransch.

Relaterad artikel: 10 tips på hur  du skapar en attraktiv LinkedIn-sida

#7 Missat att sökordsoptimera

Google kommer automatiskt att visa företagssidan i sökresultaten. Se till att du hamnar högt i de resultaten genom att anpassa företagssidan. Skriv en kraftfull beskrivning som innehåller relevanta sökord. Länka från hemsidan till företagssidan på LinkedIn och hjälp de anställda att länka sin profil till företagssidan. Lite längre ner på företagssidan kan du lägga till specifika sökord, max 20 stycken.

#8 Låg delaktighet bland de anställda

Att uppmuntra personalen att vara delaktiga och låta dem bidra till företagets varumärkesuppbyggnad är a och o. Se till att så många som möjligt av de anställda är med på LinkedIn och har uppdaterade profiler. Se till att de följer företagssidan och hjälper till att dela företagets inlägg för större spridning. Med hjälp av personalen kommer antal likes, delningar och interaktioner att öka – hjälp dem! Räckvidden kommer att öka utan att du spenderar pengar på annonser.

Relaterat inlägg: 8 sätt att hitta nya leads via LinkedIn

#9 Har inget mål med närvaron

Vad är företagets mål med LinkedIn-sidan? Varför startades det en sida från början? De här svaren ska kopplas till företagets övergripande marknadsföringsstrategi. Är det att bygga varumärket, få fler prenumeranter, bli en expert inom ett område?  Sätt mätbara mål utifrån den information du har tillgång till och följ upp.

Att vara så synlig som möjligt och lätt att hitta är grundläggande men att skapa kontakt med följare och potentiella kunder är en stor möjlighet, missa inte den!

Relaterad artikel: Varför företaget ska ha en sida på LinkedIn

#10 Glömmer att titta på statistiken

Det är svårt att förbättra sin närvaro om du missar att gå igenom statistiken. Titta på de som besöker företagets sida, vilka är det som följer företaget och som kommenterar och delar inlägg? Avsätt tid och gå igenom vilka dessa är och tänk på att du kan kommentera som företagssidan via datorn. Vilka mål kan du koppla till statistiken? Du behöver manuellt gå in och kika här eftersom det inte kommer några aviseringar i din privata aviseringsflik.

#11 Missar att differentiera sig från konkurrenterna

På LinkedIn kan du sticka ut på flera sätt. Det är enkelt att titta på vad konkurrenterna gör, och inte gör på LinkedIn. Du ser vilka av deras personal som är aktiva och kopplade till företagssidan. Du kan även välja att dela annat material än vad konkurrenterna gör. Besök regelbundet företagssidor inom din bransch och som riktar sig till samma målgrupp. Vad gör de som inte ni gör? Vilka resultat får de? Vad kan du lära från dem?

Relaterad artikel: Så här använder du LinkedIns sökfunktion

#12 Tror den organiska räckvidden är låååååång

Räckvidden på LinkedIn är bättre än på Facebook men även här justeras algoritmerna och räckvidden är sämre än för en person. Därför behöver företaget använda sig av en mix av relevanta läsvärda artiklar, ta hjälp av personalen samt annonsera för att nå ut.

Relaterat inlägg: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna – Employee advocacy

#13 Missar att sponsra populära inlägg

De inlägg som går bra och får många interaktioner, boosta dessa med en annons! Om flera gillar inlägget är chansen stor att även andra gör det.

Relaterad artikel: Din kompletta guide till att annonsera på LinkedIn

Inspiration!

LinkedIn utser varje år de 10 bästa företagssidorna.


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *