13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier

13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier

Det är lätt att man kör på i samma spår gällande sin marknadsföring, framför allt när det gäller sociala medier. Här hittar du 13 tips, en del är kanske nya och en del känner du kanske till sedan tidigare.

13 marknadsföringstips sociala medier

#1 Blogga

Ja, blogga! En blogg är ett enkelt sätt att bygga varumärke och driva trafik till hemsidan. Skriv om relevanta ämne och bra innehåll, hellre kvalitet än kvantitet. Bloggen förbättrar även din hemsidas SEO och sökmotorerna värdesätter bra innehåll och belönar det. Det innebär att ett blogginlägg kan driva trafik till hemsidan flera veckor, månader eller till och med flera år efter inlägget publicerades. En blogg är en kostnadseffektiv marknadsföring då varje inlägg du publicerar är en långsiktig tillgång som hjälper dig bygga ditt varumärke och positionerar dig som en expert inom ditt område.

#2 Mät ROI

Om du inte redan har börjat att mäta effekterna av dina insatser i sociala medier är det dags nu. Även om sociala medier är kostnadseffektivt så kostar det tid. Börja med att sätta upp mål så du vet vilka aktiviteter du ska mäta.
Exempel på mål:

  • Fler gillare
  • Nya prenumeranter
  • Beställningar
  • Nerladdningar av pdf

Därefter mäter du i exempelvis Google Analytics. Jag använder även Buffer och där mäter jag alla interaktioner såsom gilla och delade artiklar. Självklart behöver du även titta på kostnaderna, även man-timmar och det mest intressanta – värdet av din insats. Mät, justera och mät igen. Buffers artikel how to calculate social roi är väl läsvärd!

#3 Använd check in

Ofta tror företag att check in är mest för restauranger och barer men det går att använda till så mycket mer. Använd check in och ge ett värde till personen som checkar in. Personen som checkar in vill veta ”whats in it for me” Se det som marknadsföring!
Exempel:

  • Butik – 10% rabatt
  • Tandläkare – gratis tandborste & tandkräm
  • Revisor – 30 min gratis extra rådgivning
  • Coach – formulär med frågor
  • Gym – bjud med en kompis på nästa pass
  • Däckfirma – förtur till däckbyte
  • Köpcentra – samla 5 check-in och få ett presentkort

>> Se blogginlägget på Slideshare! <<

#4 Använd content marketing (innehållsmarknadsföring)

Använd dig av content marketing för att skapa intresse för företaget och dess varumärke. Det handlar inte om att sälja dina produkter eller tjänster utan att dela inlägg med bra innehåll för att skapa relation och bygga trovärdighet.
5 tips:

  1. Låt bli att sälja
  2. Skapa bra och unika inlägg som ger läsaren mervärde
  3. Bjud in till dialog & ställ frågor
  4. Svara direkt på kommentarer
  5. Hitta sätt att hjälpa personer som ger dig respons

Så här säger wiki: Innehållsmarknadsföring (engelsk benämning Content marketing), är ett verktyg inom marknadsföring och kommunikation. Det syftar till att med en smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen. Detta ska göras i rätt kanal och med anpassning av innehållet för den särskilda kanalen och målgruppen. Kortfattat kan man säga att det är en strategisk målgruppsanpassning. Uttrycket används för att sammanfatta flera olika marknadsföringsdelar där man mer fokuserar på mottagarens villkor än det företaget vill förmedla.

Quicksocial har skrivit en riktigt, riktigt bra guide: The advanced guide to content marketing som du kan hämta helt gratis!

Relaterad artikel: 7 steg till content marketing

#5 Låt bli att prata om dig själv

Det här ser jag väldigt ofta, att företag bara pratar om sig själv. Eller, se mig, hör mig, köp mig, mig, mig… I sociala medier handlar det om att dela med sig av sin kunskap och skapa en relation. Titta på dina 10 senaste inlägg. Hur ser de ut? Självklart ska du marknadsföra dina produkter & tjänster då och då, men gör det på rätt sätt. Exempelvis så kan du blanda upp det med ett bra blogginlägg, gör en banner/bild med ditt budskap i ett blogginlägg, eller lägg in några textrader i blogginlägget med en tydlig CTA. (click to action)

#6 Timing

Timing är a och o. Har du funderat på detta tidigare eller lägger du inlägg när tid finnes? Dags att tänka om! Det skiljer sig mellan kanalerna när du ska posta ett inlägg för bäst effekt och även hur många inlägg du ska göra. Det finns mängder med artiklar om detta och generellt rekommenderas:

  • Pinterest – 4-5 inlägg/dag
  • Twitter 3-5 inlägg/dag
  • Facebook 2-4 inlägg/dag
  • Instagram 2 inlägg/dag
  • LinkedIn 1 inlägg/dag

Titta igenom din statistik och se vilka tider du har fått bäst effekt på dina inlägg. Vill du fördjupa dig ytterligare så har Coschedule sammanställt 10 artiklar om vilken tid det är bäst att lägga inlägg i sociala medier.

#7 Tävlingar

Tävlingar lockar alltid. Jag ser titt som tätt tävlingar på Facebook. Se bara till att du följer Lotteriinspektionens och Facebooks regler för tävlingar. Personliga tidslinjer och vänanknytningar får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna). Du kan även köra tävlingar på Instagram. Titta på hur andra har gjort och tänk på att komplettera din tävling med en lämplig hashtag.

Relaterat inlägg: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier

#8 Statistik

Du har tillgång till mängder med statistik. Ta för vana att titta på statistiken på Facebook, Twitter och på LinkedIn. Lär dig hur det fungerar och vad du ska leta efter. Analysera, vad fungerar bra och fokusera på det. Kissmetrics har en bra guide om hur Facebook insights fungerar och nedan en filmsnutt hur LinkedIn analytics fungerar.

#9 Använd ambassadörer

Att använda interna eller externa ambassadörer är ett väldigt bra sätt för att sprida inlägg. Det här rekommenderar jag ofta att man ska göra. Vilka i personalen är duktiga på Pinterest? Vem tycker det är kul att skapa bilder med budskap? Involvera personalen och du får högre delaktighet och det blir även lättare att nå en större spridning.

Har du inga anställda?
Ingen fara, titta i ditt nätverk. Vem har du som kan hjälpa dig, och som du kan hjälpa i gengäld?

#10 Använd sociala medier för kundservice

Att avsätta resurser för att ha kundservice via sociala medier är bra. Det är enkelt att fånga upp frågor som det snabbt bör svaras på. Svara med en personlig ”touch” men bli inte privat. Tänk på att du representerar företagets varumärke. Fokusera på att lösa kundens problem på enklast möjligaste sätt. Ett annat sätt är att lyfta upp ett problem och beskriva lösningen. Företag som har en bra kundservice är SJ på Twitter och Försäkringskassan förälder på Facebook.

#11 Bjud på kunskap

Öka din ranking på utvalda sökord genom att erbjuda e-böcker, webinars eller white papers. Som ”betalning” kan läsare antingen lämna sin epostadress eller tweeta om det.

Ge bort matnyttiga saker

#12 Skapa en community

Att skapa en egen community är ett utmärkt sätt att bygga och stärka varumärket samt fortsätta hålla kontakten med relevanta kunder och kundämnen. Det kan vara personer du har träffat på ett event, det kan vara fans och ofta bygger det på ett gemensamt intresse/ämne. Ett riktigt bra exempel är My Starbucks idea där det diskuteras, ges förslag och produktutvecklas av kunderna, ungefär som en gammaldags förslagslåda. Ett annat exempel är Svettig som både har en träningsdagbok och ett diskussionsforum. Communityn kan även vara i en Facebook- eller LinkedIn-grupp.

Bild från Starbucks my idea

#13 Inkludera delningsknappar

Gör det enkelt för läsaren att dela med sig av dina blogginlägg genom att inkludera delningsknappar. Det finns exempelvis AddThis eller ShareThis, båda har gratisversioner.

 

Har du något bra tips som du vill dela med dig av?
Som alltid är kommentarer och frågor varmt välkomna, gärna i bloggen så andra får ta del av de.

 

Lycka till!

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Smartbizz AB
Social media manager
LinkedIn-expert

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
9 Kommentarer
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack Maria, kul att du även fick några nya ideér.
      Önskar dig en fin dag!
      Vänligen Linda

      Svara
  1. Sabina Jahic
    Sabina Jahic says:

    Hej

    Jag har delat ditt inlägg på Facebook eftersom jag har lagt märke att många i min ”vänskapslista” behöver dessa tips.

    tack 🙂

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Sabina
      Vad roligt och varmt tack för att du har delat inlägget vidare.
      Hör bara av dig om du har några frågor.

      Svara
  2. Erika M
    Erika M says:

    Att våga vara personlig, berätta om hur du uppskattar en kopp kaffe i lugnet medan du planerar kommande vecka, att du ibland känner att du inte hinner men dela med dig av hur du löser sk ”tjockveckor”, våga visa människan bakom företaget och vikten av att berätta hur en dag/stund känns. Köpare och läsare vill känna igen sig och samhörighet skapar ett följbehov för att upplevelsen ska återkomma.

    Det är mitt bästa tips:)

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *