12 vanliga misstag företag gör i sociala medier
12 vanliga misstag företag gör i sociala medier
Sociala medier är en kul och kostnadseffektiv marknadsföringskanal. Men ett litet misstag kan få negativa konsekvenser och även skada varumärket.
Här har jag listat 12 vanligt misstag som företagare gör – se till att du undviker dessa!
#1 Har ingen strategi
En strategi ska vara enkel att följa och ge svar på nedan frågor. När du har svarat på dessa blir det betydligt enklare att veta var företaget ska synas och vem kunderna är. Börja alltid med varför – Varför ska företaget vara med i ex.. Facebook? Var finns våra kunder?
- Varför?
- Var?
- Vem?
- Vad?
- Hur?
Relaterat inlägg; 5,5 steg för att skapa en enkel strategi
#2 Har ingen plan eller mål och syfte med närvaron
Jag hör ofta företagare som säger:
”Vi finns på Facebook eller Twitter för att alla andra är med där.”
Ok, hade företaget anställt en ny säljare eller öppnat ett nytt kontor utan att undersöka marknaden eller gjort en plan med tydliga mål?
Troligtvis inte men ändå är det så vanligt att starta upp ett konto utan något mål. Det finns undantag, om ett företag har obegränsade resurser (tid och pengar) så kan de vara överallt 😉
Relaterad artikel: Hur du sätter ett SMART-mål
#3 Har ingen policy
En policy för sociala medier är viktigt och ändå är det många företag som saknar en policy.
Det finns flera exempel på dåliga inlägg som fått stor spridning och genom att ha en policy kan företaget undvika många misstag.
Exempel på vad en policy kan innehålla; vad får personalen dela och kommentera, regler om sekretessbelagd information, när ska en diskussion flyttas från de sociala medierna osv. Ge gärna specifika exempel i policyn!
Implementera successivt och erbjud personalen en kortare utbildning.
Här hittar du policy från Intel, Coca-cola och Emmaboda kommun.
#4 Låter bli att mäta ROI
Många sociala medier är gratis att vara med i men det man ofta glömmer bort är att det kostar tid!
Visst, det är bra och dessutom kul att få många ”likes” och ”retweets” men det hjälper ej att få reda på vad man verkligen får tillbaka. Sätt tydliga mål och använd ex Google Analytics för att mäta och följa upp.
Här är två bra artiklar om detta från: Social media examiner och Hootsuite.
#5 Är med i för många sociala medier
Det är så lätt att starta upp nya konton och hej vad det går…. ett tag…. sedan blir man mindre och mindre aktiv.
Bättre är att välja ut 2-4 stycken och bli riktigt bra där!
De största sociala kanalerna är Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram och Google +.
Var finns dina kunder?
Där ska du också finnas med relevanta och genomtänkta inlägg.
Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn
Gillar du det du läser?
Följ SmartBizz på LinkedIn eller connecta med mig
#6 Dåligt ifyllda profiler
När du har tagit reda på vilka sociala medier som är bäst för företaget så se till att profilerna är komplett ifyllda.
Använd snygga proffsiga bilder och ta reda på hur du kan göra ett riktigt bra första intryck.
På vilket sätt kan du använda det fasta utrymmet, ex huvudbilder och information om företaget som ger bäst effekt?
Anlita en fotograf och erbjud personalen att använda bilden på sin LinkedIn-profil, de är ju företagets ambassadörer!
Relaterat inlägg; Du får aldrig en andra chans att göra ett första bra intryck
#7 Tar ej hjälp av personalen
Personalen är företagets bästa ambassadörer. Hjälp dem att skaffa bra profiler och uppmuntra att de delar företagets inlägg, på arbetstid i sina sociala kanaler.
Det kan vara all idé att välja ut ett antal personer och erbjuda dem en internt utbildning.
Relaterat inlägg; Varför du ska låta personalen använda sociala medier på arbetstid
#8 Låter bli att svara
När företaget finns i sociala medier så kommer det också att pratas och skrivas mer om företaget. Se till att svara på kommentarer och frågor och gör det snabbt! Det är höga förväntningar gällande snabba svar på frågor från kunder och ”gillare”.
Bemöt kritik sakligt och radera inga negativa kommentarer!
#9 Postar för mycket eller för lite
Vi har alla sett dem, personer som fyller hela flödet med mer eller mindre relevanta inlägg. Vi översvämmas av information och jag brukar säga ”kvalitet före kvantitet”. Tänk efter innan du gör ett inlägg, vad är syftet och målet med just det inlägget?
Buffer har tagit fram en bra infograf som beskriver hur ofta man ska lägga ett inlägg i respektive kanal, här hittar du hela artikeln.
#10 Korspostar
Det finns många sätt att göra det enkelt för sig, att korsposta är ett av dem. Men jag brukar avråda från att korsposta eftersom det är olika sociala kanaler och olika sätt att kommunicera. Använd istället ett verktyg där du kan anpassa rubriken och texten till varje innehåll så kan du ändå använda samma artikel. Exempel på bra verktyg är Buffer och Hootsuite, båda förslagen har en del som är kostnadsfri.
Det innebär också om du har kopplat ihop ex Facebook med Twitter så ”tvingar” du den som vill se hela inlägget på Twitter att gå vidare in på Facebook. Gör det enkelt för kunden istället för dig själv!
Det finns även en risk att du betraktas som oseriös och att du ej tar dig tid att kommunicera på rätt sätt i de olika medierna.
#11 Överanvänder hashtag
Det här är så vanligt så jag skrev ett helt inlägg om hashtags för ett tag sedan. Hashtag hänger även ihop med korspostning för om du kopplar i hop ex Instagram med Facebook så ser det lite konstigt ut med alla hashtags på Facebook som du behöver för att nå bäst effekt på Instagram.
Här kan du läsa den ultimata guiden till hashtags
#12 Gör för mycket reklam
Hur många inlägg ser du dagligen med ”KÖP MIG” ?
Istället för att skrika KÖP så dela med dig av din kunskap, bjud på det du kan så får du också fler följare och gillare.
Gamla hederliga 80/20 regeln funkar ganska bra här också, dvs 80% av dina inlägg ska vara relevanta kunskapsinlägg och max 20% ska vara någon form av reklambudskap. Tänk bara på att dela upp inläggen så att alla köp-inläggen hamnar i olika kanaler.
Lycka till och berätta gärna om dina erfarenheter!
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier […]
[…] Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier […]
[…] Relaterad artikel; 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier […]
[…] Relaterad artikel; 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!